N? vil vi lage mer og bedre mat hjemme

Interessen for mat og helse har de senere ?r v?rt sterk, og det virker n? som dette engasjementet har fulgt oss inn i v?rt eget kj?kken. En ny og omfattende opinionsunders?kelse har kartlagt nordmenns holdninger til mat og matlagning. Den viser at 75% av nordmenn ?nsker ? lage mer mat hjemme, og at dobbelt s? mange nordmenn i alderen 25 til 34 ?r deler bilder av mat i sosiale medier og f?lger matblogger, som resten av befolkningen.
I en ny unders?kelse, gjennomf?rt av Respons Analyse p? oppdrag av Philips, kommer det frem at en klar majoritet (75 prosent) av nordmenn vil lage mer mat hjemme. Nesten en av tre (30 prosent) oppgir ogs? at de koser seg n?r de lager mat. I tillegg melder hele 35 prosent at de som regel lager mat fra grunnen av med ferske r?varer.
? Nordmenn fokuserer p? ferske r?varer og naturlig mat. Interessen for gode r?varer kan kobles sammen med det sterke fokuset p? sunnhet og helse. Vi skal gj?re oss fortjent til mat ved ? lage den fra grunnen, sier Annechen Bugge forsker p? mat og matvaner hos SIFO.
I f?lge unders?kelsen inspireres v?r matlaging av familie og venner (53 prosent), oppskrifter i blader og kokeb?ker (50 prosent), og oppskrifter p? nett (51 prosent). Samtidig blir sosiale medier en viktigere kilde til matinspirasjon, spesielt blant unge. Dobbelt s? mange nordmenn i alderen 25 til 34 ?r deler bilder av mat i sosiale medier og f?lger matblogger, sammenlignet med resten av befolkningen.
? Jeg tror det er blitt mer status ? v?re god til ? lage mat. Sosiale medier gj?r det enkelt ? vise frem sine kokkeferdigheter, noe som styrker statusen, sier Anne Gretteberg Meyer, Leder av Oslo Respons Analyse.
? Tidligere hentet folk oppskrifter og inspirasjon fra endimensjonale medier som kokeb?ker og magasiner. N? fokuserer folk mer p? flerdimensjonale medier som blogger og sosiale medier. P? flerdimensjonale medier finner man ikke bare inspirasjon og oppskrifter men kan ogs? lese andres erfaringer, stille sp?rsm?l og f? svar. P? flerdimensjonale medier gj?res kilden mer ansvarlig, noe som gir leseren en forsikring om at oppskriften er testet, sier Ina Johnsen, bloggeren bak Mat p? Bordet.
Unders?kelsen viser at hjemmekokken i stor grad lager mat for ? invitere gjester. En majoritet av nordmenn inviterer regelmessig andre p? mat hjemme, som oftest p? middag. For ? gj?re matlagingen enklere bruker de fleste hjemmekokker kj?kkenapparater n?r de lager mat. En slik kombinasjon av teknologi og gode r?varer skaper gode forutsetninger for ? lykkes med hjemme-restauranten.
? Unders?kelsen viser en tydelig trend som Philips legger merke til at kunden ettersp?r. Vi arbeider hardt for ? utvikle produkter som forenkler hjemme-kokkens mulighet til ? skape kulinariske opplevelser i eget kj?kken. Philips Juicer og Philips SoupMaker er to eksempler p? produkter som hyller gode r?varer og gir smaksrike resultater, sier Louise Widmark, nordisk markedsansvarlig for husholdningsapparater i Philips.
Om unders?kelsen
Unders?kelsen ble gjennomf?rt av Respons Analyse p? oppdrag av Philips, og er representativ for den norske befolkningen. Unders?kelsen ble gjennomf?rt p? nett blant et utvalg menn og kvinner i alderen 18+ i perioden 06.06.2014-17.06.2014. Se hele rapporten p? http://www.philips.no/c-m-ho/restaurant-hjemmet.
Bes?k gjerne Philips p? Facebook, Instagram og YouTube.
For ? l?re mer, bes?k Philips Newsroom.
Philips p? Smak for Alle messen
Rapporten vil bli presentert av Philips og Respons Analyse fredag 31 oktober kl. 14.30 til 15.30. I tillegg vil en ekstra presentasjon finne sted l?rdag 1 november kl. 12-13.00. Matinspiratoren Ina Johnsen kommer ogs? for ? vise nyheter fra Philips og avsl?re noen tips og triks. Det vil ogs? bli mulighet for publikum ? selv teste produktene.
For bilder og produktpr?ver, kontakt:
Vivi Cathrine Ringnes Wilhelmsen
Geelmuyden Kiese
Tel: +47 97 70 54 21
E-mail: [email protected]
Philips Restaurant Hjemmet
Tenk at den aller beste restauranten finnes i ditt eget hjem. Her lages det mat hver dag. Her finnes ferske r?varer, glede, nysgjerrighet, varme og fellesskap. I hjemmerestauranten trives hele familien. Med Philips? kj?kkenapparater blir matlagingen s? enkel og g?y at dere kan lage god og sunn mat hjemme hver dag. Ettersom kj?kkenapparater gj?r jobben kan dere slippe l?s kreativiteten p? kj?kkenet, eksperimentere og skape nye smaker og opplevelser som kan nytes i fellesskap s? ofte dere vil.
V?r med i konkurranse om kj?kkenmaskiner fra Philips til en verdi av 3800 kroner. Les mer om konkurransen her.

Om Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) er et allsidig selskap som tilbyr et bredt spekter av helse- og velv?reprodukter. Vi ?nsker ? gi kundene v?re en bedre hverdag gjennom nyttige nyskapinger p? omr?dene Healthcare, Consumer Lifestyle and Lighting.

Philips, som har hovedkontor i Nederland, omsatte for 23,3 milliarder euro i 2013 og har om lag 113 000 medarbeidere som jobber med salg og tjenester i over hundre land. Selskapet er ledende innenfor kardiologi, pasientoverv?king og hjemmebehandling, energieffektive belysningsl?sninger og nye belysningstyper, barbering og egenpleie for menn samt munn- og tannpleie.

Authors
Top