KIESZA MED DEBUTALBUM

I alt tre butikkjeder er nominert til prisen “?rets Butikkjede 2014” som deles ut under Kj?pesenterkonferansen 2014, p? Clarion Hotel & Congress Oslo Airport 23.oktober.

Utmerkelsen gis hvert ?r ut av Nordic Council of Shopping Centers Norge til den butikkjeden som i l?pet av de siste tolv m?nedene oppleves som en god samarbeidspartner og som gir kj?pesenterkunden den beste handleopplevelsen.
?rets nominerte er plukket ut av et utvalg butikkjeder i Norge, hvor s? kj?pesenterbransjen har anledning til ? stemme frem de beste. Deretter blir kandidatene invitert til ? v?re med i sluttrunden, og blir vurdert av en fagjury. Prisen deles ut i ?r for 21. gang.
Juryen for “?rets Butikkjede 2014? har bestemt at Meny, Apotek 1 og Kicks skal konkurrere om tittelen. Kandidatene er vurdert p? omr?dene omsetningsutvikling, service, deltakelse p? sentrenes aktiviteter, serviceniv?, butikkutforming, fornyelse, markedsf?ring, og konsept. Kriteriet for ? vinne er at butikkjeden skal, i tillegg til en positiv omsetningsutvikling, v?re representert i minimum 2 landsdeler, v?re en attraktiv leietaker som aktivt deltar i senterets aktiviteter, er et positivt bidrag i senterets leietakermiks, og ikke minst v?re en god samarbeidspartner for kj?pesentrene og kj?pesenterkjedene. Felles for de nominerte kjedene er i ?r at alle kjedene holder h?yt kunnskap- og kompetanse niv? p? sine ansatte.
De tre butikkjedene er nominert p? f?lgende grunnlag:
MENY
MENY har med sin strategi, tatt en tydelig posisjon i sitt marked. Dagligvarekjeden skal ha honn?r for at de er eneste i markedet som t?rr ? satse p? ferskvare, kvalitet og stort utvalg av r?varer – spesielt n?r konkurransen i markedet er prispresset.
MENY bidrar positivt for shoppingopplevelsen p? et kj?pesenter, ved at de lager innbydende butikker, med fristende delikatesser, der kunden kan smake. Ferskvareomr?dene fremst?r som en markedsplass, der kunden minnes om at slakteren, bakeren, gr?nnsaksselgeren og fiskehandleren fortsatt finnes, hos Meny.
MENY investerer ogs? i h?y kompetanse i de ansatte, med kokker bak disken og butikkslaktere. Dette gir kundene en merverdi, i form av gode r?d og veiledning tilh?rende maten i handlekurven. Juryen mener konseptet er inn i tiden, n?r det koker over av hobbykokker i landet v?rt. De lager TV-reklame som g?r ?rett hjem? – som inspirerer det norske folk til ? lage god mat litt enklere. Konseptet treffer godt m?lgruppen. Dagligvarekjeden er flink til ? bruke butikken som sin markedsf?ringskanal.
Det er rettet stort fokus p? helse b?de internt og internt. Helseprogrammet Meny Sporty er innf?rt, som bel?nner de ansattes treningsinnsats. Der er ellers gode oppl?ringsprogrammer og kurs for nyansatte og ledere.
Kjeden har l?ftet butikken de siste ?rene, og det er synlig b?de i butikkenes fysiske uttrykk, og i kommunikasjons- og markedsmateriellet. Det har ogs? tatt flere grep rundt driften. MENY-kjeden er sertifisert gjennom Milj?fyrt?rnet, og har en detaljert milj?strategi.

Apotek 1
Juryen synes at Apotek 1 lever godt opp til sin forretningsidé og visjon, der kompetanse og kvalitet er kjernen. Kjeden lever godt i et noks? mettet marked. Likevel viser de til god vekst. Hos Apotek 1 m?ter man som kunde et meget dyktig og kompetent personell, som uoppfordret bidrar med gode r?d og brukerveiledning for produktene. Service blir tatt seri?st i kjeden.
Store ressurser legges p? faglig oppdatering blant ansatte, med mulighet for kurser og spesialisering. Kjeden lager e-l?ring hver m?ned hvor ansatte f?r oppdatert seg p? ulike faglige tema som er relevant for ? yte god veiledning og service til kundene.
Nettsidene er i tillegg til ? v?re informative, med p? ? gi en merverdi til kundene. Der er laget et minileksikon for allmenne plager og sykdommer. Dette gj?r ogs? at Apotek1 kommer h?yere opp i s?kemotorer.
Kjeden ber?mmes for ? ha et fleksibelt konsept som kan tilpasses gjennom utforming, innredning og sortiment, til de ulike markeders og g?rdeiers krav. Apotek 1 prioriteter oppgradering av sine kj?pesenterbutikker, da dette har resultert i ?kt snitthandel. Det er positivt for senterne ? ha leietakere med slik strategi. Butikkene er friske, har god skilting og utstr?ler et rent uttrykk.
Kicks
Kicks har v?rt i drift noen ?r og har klart ? befeste seg som den mest foretrukne kosmetikkonseptet for kj?pesenterne. Kjeden lager stilige butikker som gir et l?ft for kj?pesentrene designmessig. Den grafiske profilen er annerledes og godt likt av juryen.
Kjeden ber?mmes for sin satsning p? kunnskapsrike ansatte, som i hovedsak er make-up artister og hudpleiere. De har et eget oppl?ringsprogram ? Kicks Academy. Her tilpasses oppl?ring for nyansatte og ledere. Kjeden viser ogs? til god omsetning vekst, ogs? per kvadratmeter.
Juryen synes kjedens markedsf?ringssatsning er fremragende. De sitter i f?rersetet p? det vi kaller for omnichannel. De ansatte er utstyrt med iPads som brukes gj?r det mulig for kunden ? bestille varer som ikke tilbys i butikken. Det gj?r skillet mellom nett- og fysisk butikk mer s?ml?s.
Kicks har ogs? et fordelsprogram for kundene med over 250.000 medlemmer, og som juryen mener er en av de beste i landet. De er flinke p? bel?nning, b?de gjennom rabattkuponger og verdisjekker. Ansatte er flinke p? ? bygge relasjon til kundene sine. Kjeden har ogs? gjort flere grep som gj?r dem konkurransedyktige forhold til nett -og TaxFree handelen ? Flere av bestselgerne har godt reduserte priser.

______________________________________________________________________________
?rets jury:
Harald Eskildsen, EuroSign
Gry Ingunn Flataker, Olav Thon Gruppen
Enza Mola Sundbye, Storebrand Eiendom
Kristine Stray, Salto Eiendom
Thorbj?rn Torske, Amfi
Charlotte Christensen, Steen & Str?m Norge
Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kj?pesenterbransjen og den norske avdelingen har n?rmere 350 medlemmer. Totalt har den nordiske foreningen over 1100 medlemmer, og har aktiviteter i alle nordiske land.

Form?let for foreningen er ? lage m?teplasser for bransjen, hvor det skapes faglige og menneskelige relasjoner, enten du er senterleder, sentereier, leietaker/detaljist eller tjenestetilbyder.

Arrangementene i Norge er fagseminarer, studietur til utlandet og Kj?pesenterkonferansen hver h?st. I tillegg har medlemmene tilgang til flere nordiske arrangement. NCSC tilbyr ogs? utdannelse innen Center Management.

NCSC st?r ogs? bak utdelingen av Kj?pesenterprisene: ?rets Kj?pesenter, ?rets Butikkjede, ?rets Driftsteam og markedsprisen Den Gyldne Idé. Disse prisene deles ut p? Kj?pesenterkonferansen hvert ?r. For mer informasjon om konferansen og prisene, se www.kj?pesenterkonferansen.no

Authors

Related posts

Top