Fritid

DR?PE, INSPIRED BY INDIA

Det finnes mange fantastiske kreative tanker og idéer som er satt ut i livet p? kj?pesentre over hele landet. Nordic Council of Shopping Centers Norge ?nsker ? inspirere til videre kreativitet gjennom ? hedre de beste og mest effektive aktivitetene gjennom de siste tolv m?neder. NCSC deler ut prisen Den Gylne Id? til ?rets mest kreative markedsaktiviteter! Prisene blir delt ut p? NCSC Norway Awards 23.oktober under Kj?pesenterkonferansen.
Prisen Den Gylne Id? er inndelt i 2 klasser:
Kampanje
Eks. Profil, salgsutl?sende, etc.
Definisjon: En intensiv aktivitet i en tidsbegrenset periode.
?pen Klasse
Aktiviteter som faller utenfor de tradisjonelle kampanjer

Bilder er vedlagt til artikkelen.
NOMINERTE I KLASSEN KAMPANJE
Aker Brygge ? ?rets f?rste ute-is
Aker Brygge hadde lidd under ? v?re en byggeplass, men da p?sken sto p? trappene, og sola endelig begynte ? skinne var det p? tide ? invitere folk ned for ? begynne ? bruke brygga igjen. Med sin lokasjon ved fjorden er Aker Brygge kanskje det beste stedet ? ta ?rets f?rste utepils. Med hensyn til reklameforbud for alkohol, inviterte Aker Brygge til ? nyte en is i stedet.
Juryen gir honn?r til Aker Brygge for at de i en vanskelig periode, klarer ? oppn? stort med ?det de hadde?. Det er ogs? imponerende at en s? liten omfangsrik kampanje kan f?re med seg s? mye PR. ?rets f?rste ute-is oppn?dde stor viral spredning via Instagram, Twitter og andre sosiale medier med 1000vis av ?likes?. Kampanjen ble ogs? den mest leste saken p? nettavisen. Da Helsedirektoratet endelig tok agnet, var Aker Brygges ute-is ? h?re om p? ?stlandssendingen, b?de p? radio, nett og p? TV og 21 nyhetene p? NRK. Ideen er genialt enkel, og ber?mmer Aker Brygge for at de turte.
CC Gj?vik – 2 barn, 6000 kroner, ingen kj?re mor
Bakgrunnen for kampanjen ?2 barn, 6000 kroner, Ingen kj?re mor? var ? lage en litt ny og annerledes skolestartkampanje. Vanligvis er det mye fokus p? produkt og pris i tilsvarende kampanjer, og m?lsettingen var ? skape interesse og nysgjerrighet ved hjelp av en film som skulle deles p? sosiale kanaler, og skape trafikk p? nettstedet ccgjovik.no
Kampanjeideen var ? utstyre to sjarmerende skolebarn – Cora og Oscar – med 3000 kroner hver, og la de handle akkurat hva de ville til skolestart. Uten hjelp fra mor eller far. Og – med et filmteam fulgte vi barna p? deres handlerunde.

Filmen ble en stor hit p? Gj?vik, noe ikke minst Cora og Oscar (og deres foreldre) fikk merke. Filmen fikk raskt mange visninger, og et par tusen personer gikk inn via Facebook. Trafikken p? ccgjovik.no ?kte, samt omsetningen i denne perioden.
Klikk her for ? se filmen: https://www.youtube.com/watch?v=hRES53PkVOA
Juryen synes ideen passer godt til stedet Gj?vik. Kampanjen er godt gjennomf?rt og de har klart ? inkludere butikkene i stor grad. Kampanjen er n?r og ekte.
Bergen Storsenter ? ?Bergen Storsenter bryr seg ? Strikk for livet?
Med utgangspunkt i ?nsket om ? skape en sterkere emosjonell binding mellom kundene og senteret ble det satt i gang en kampanje som skulle sette Bergen Storsenter i sentrum for et engasjement utover handleopplevelsen. Bergen Storsenter bryr seg. I l?pet av kampanjen utf?rte Bergen Storsenter en aktivitet som het ?Strikk for livet?. Det ble rigget til en hyggelig strikkekrok p? senteret og delt ut poser med h?ykvalitets ullgarn og strikkeoppskrifter. M?let var ? redde liv med noen timers strikkeinnsats fra kundene v?re. Nyf?dte barn har ikke god nok varmeregulering med egen hjelp og selv i varme land som Tanzania er det viktig at de har varme nok plagg i god kvalitet for ? forebygge sykdom som f?lge av nedkj?ling. Aksjonen var et samarbeid mellom organisasjonen STRIKK FOR LIVET, Bergen Storsenter, Hillesv?g ullvarefabrikk og Gr?nneviken AS.
Juryen ber?mmer Bergen Storsenter for ? lage god interaksjon med det offentlige rom, og det er en fin m?te ? styrke relasjonen til n?rmilj?et. Kampanjen er positiv for omd?mme, koselig og den f?rte til god PR, selv med et lavt markedsbudsjett.
NOMINERTE I KLASSEN ?PEN KLASSE
Oslo City ? The OC Games
Oslo City har i flere ?r har stor fokus p? ? styrke internkulturen p? senteret. Senteret har h?y turnover og over 900 ansatte. Oslo City hadde sitt 25 ?rs jubileum i 2013 og ville benytte anledningen til ? organisere en unik sosial happening for de ansatte. Den skulle inspirere og engasjere de ansatte p? en ny og annerledes m?te. M?let var ?kt deltakelse og entusiasme, noe som helt klart kom frem av aktiviteten. Oslo City brukte filmen ?The Hunger Games? som inspirasjonskilde til tema for jubileet og kommuniserte det som ?The OC Games?. Se hele gjennomf?ringen av jubileet her: https://vimeo.com/87602330
Juryen synes ideen skiller seg ut fra mye av det som er blitt gjort p? kj?pesenter tidligere og det er spesielt ? legge s? mye ressurser i internmarkedsf?ring. Juryen ber?mmer Oslo City for en helhjertet gjennomf?ring. Resultatene er sterke.

Husnes Storsenter ? Jubileumsbarna
Husnes Storsenter er et ?stort? kj?pesenter i en liten bygd og med sm? budsjetter til markedsf?ring er de avhengig av gratis markedsf?ring gjennom redaksjonell omtale p? aktivitetene. Ideen med Jubileumsbarna kom p? bakgrunn av mye skriv om befolkningsnedgang i Bygde-Norge. Husnes Storsenter gikk i sammen med lokalavisen med kampanjen ?Jubileumsbarna?. P? 5 ?rs dagen til Husenes Storsenter 23.oktober skulle de gi gaver for 150.000,- til den familien som fikk barn tettest opp mot denne datoen. Det geniale var at de gikk ut med ideen 11 m?neder f?r, slik at det var mulig ? planlegge for de unge parene. M?let med kampanjen var ?kt medieomtale, noe de helt klart fikk. Resultatet var fullt hus under jubileumsdagen, flere helsider i avisen og engasjement i sosiale medier.
Juryen synes ideen er original, sjarmerende og morsom. Husnes Storsenter har brukt kreativiteten og laget noe som er godt lokaltilpasset ? og som faktisk l?ser et problem. Juryen synes det er modig at en kommersiell akt?r klarer ? sette seg i sammenheng med slike samfunnsutfordringer.

Sandvika Storsenter – Blogstyle
Sandvika Storsenter ligger i et av Norges mest kj?pesterke omr?der og har en stor andel kvalitetsbevisste kunder. F?lgerne til senteret p? Instagram og Facebook er ivrige moteblogglesere, og dermed oppsto ideen om at det ville v?re b?de relevant og en god opplevelse for disse kundene ? f? m?te sine favorittbloggere ?live? p? Sandvika Storsenter. M?lsettingen var ? forsterke Sandvika Storsenter som motedestinasjon, gjennom verdifull markedsf?ring i bloggernes innlegg, p? egne bloggsider. Samtidig ville eventet v?re en mulighet til ? gi noe tilbake til de mest trofaste kundene og f?lgerne til Sandvika Storsenter. ?tte av Norges mest profilerte motebloggere ble invitert til Blogstyle p? Sandvika Storsenter. Uken f?r eventet var alle p? Sandvika Storsenter for ? plukke sine favoritter i butikkene. Utstillingsdukker og stativer ble kledd med antrekk og tilbeh?r bloggerne hadde plukket ut, og det hele ble stilt ut p? en pop up-lounge, hvor de ogs? kunne m?te bloggerne.
For ? trekke de bes?kende inn i butikk, var alle produktene p? loungen merket med hvilken butikk de var hentet fra. Og i butikken var de samme produktene merket med Blogstyle labels slik at kunden enkelt kunne finne varene igjen. Medlemmer i Priority Club, kundeklubben til Sandvika Storsenter, fikk rabatter p? bloggernes favoritter, og bloggerne fortalte kundene om kundeklubbtilbudet og bidro dermed til rekruttering til Priority Club.
Juryen synes ideen med BlogStyle er tidsriktig og liker at senteret har hekter aktiviteter for ? understreke det senteret ?nsker ? v?re. Butikkene f?r mye igjen for ? v?re med p? aktiviteten og gjennomf?ringen er meget bra. Juryen gir honn?r til Sandvika Storsenter for gode resultater i alle ledd, gjennom sosiale medier, omtale, og ?kning i omsetning, bes?k og kundeklubbmedlemmer.
_________________________________________________________________________________
Juryen 2014
Keno Trolid, Oktan
Karl Fredrik Lund, Netcom
H?vard Bakken, Anfo – Annons?rforeningen
Stian Lyberg, Spre Reklamebyr?
Christer Futs?ter, Scooter *har ikke vurdert CC Gj?viks id?.
Hilde Nymann, Kampanje
Sp?rsm?l vedr?rende prisen kan rettes til:
Christine Lampe
Markedssjef NCSC Norge
Tlf: 902 25 989
Nordic Council of Shopping Centers
Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kj?pesenterbransjen og den norske avdelingen har n?rmere 350 medlemmer. Totalt har den nordiske foreningen over 1100 medlemmer, og har aktiviteter i alle nordiske land.
Form?let for foreningen er ? lage m?teplasser for bransjen, hvor det skapes faglige og menneskelige relasjoner, enten du er senterleder, sentereier, leietaker/detaljist eller tjenestetilbyder.
Arrangementene i Norge er fagseminarer, studietur til utlandet og Kj?pesenterkonferansen hver h?st. I tillegg har medlemmene tilgang til flere nordiske arrangement. NCSC tilbyr ogs? utdannelse innen Center Management.
NCSC st?r ogs? bak utdelingen av Kj?pesenterprisene: ?rets Kj?pesenter, ?rets Butikkjede, ?rets Driftsteam og markedsprisen Den Gyldne Idé. Disse prisene deles ut p? Kj?pesenterkonferansen hvert ?r. For mer informasjon om konferansen og prisene, se www.kj?pesenterkonferansen.no

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy