Paris-feber i h?stferien fra Stavanger

Tre kj?pesentre er nominert til prisen “?rets Kj?pesenter 2014” som deles ut under Kj?pesenterkonferansen p? Clarion Hotel & Congress Oslo Airport 23.oktober. Utmerkelsen utdeles hvert ?r av Nordic Council of Shopping Centers til den fremste representanten for moderne norsk kj?pesenterdrift. Prisen deles ut i ?r for 21. gang. Vinneren av ?rets pris blir automatisk nominert til konkurransen for ?rets Nordiske Kj?pesenter i NCSC. Juryen for “?rets Kj?pesenter 2014” har bestemt at Sirkus Shopping, Str?mmen Storsenter og Vestkanten Storsenter skal konkurrere om tittelen.
Kandidatene er vurdert p? omr?dene intern og ekstern markedsf?ring, organisering og drift, arkitektur og senterutvikling og milj?. Kriteriet er at senteret p? ett eller flere av disse omr?dene skal ha gjort noe som er enest?ende og nyskapende de siste 12 m?neder, eller som er gjort p? en mer fremragende m?te enn andre.
Kandidatene er nominert p? f?lgende grunnlag:

Sirkus Shopping, Trondheim
Sirkus Shopping er et av de st?rste rehabiliteringsprosjektene i norsk kj?pesenterhistorie. Det var et modig valg ? rive hele det gamle senteret for s? ? bygge opp et nytt. Dette p? bakgrunn av l?pende leiekontrakter og at senteret var godt drevet f?r rivning. Sirkus Shopping har n? v?rt i drift i 2 ?r. Eier har v?rt sv?rt raus med fellesarealene, hvor det blant annet er lagt vekt p? bruk av vakre og komfortable m?bler. Senteret har en storskjerm midt i senteret der de blant annet viser TV sendinger, de har egen ?manneparkering? med bilutstilling, fotballsendinger og kafe. Senteret har en veldrevet foodcourt med utradisjonelle serveringskonsepter. Parkeringsanlegget er ogs? av meget h?y standard og det er sv?rt godt skiltet. Juryen synes det er interessant at Sirkus Shopping gj?r flere fornyelser i fellesarealene hvert ?r.
Juryen mener at Sirkus Shopping som konsept er godt differensiert fra andre konkurrenter.
Sirkus Shopping har en kundeorientert strategi, der de skal gi kundene ?Store opplevelser?. Aktivitetene er spesielt tilpasset hver enkelt m?lgruppe. Det mest fremragende er at senteret i 2013 hadde 150 aktiviteter og konserter for kundene, med ?kt omsetning p? de fleste aktivitetsdagene. Strategien har resultert i at store musikkmanagement ber om ? f? komme hit med sine promoteringer. Senteret har eget lekeland og de tilbyr utl?n av el-bil til kundeklubbmedlemmer.
Senteret viser ansvar ved ? foretrekke leverand?rer som tar samfunnsansvar og har et l?pende samarbeid med veldedig organisasjoner. Eier har i tillegg en egen stiftelse hvor en del av overskuddet tilfaller.
Sirkus Shopping har et meget sterkt milj?fokus. De har en egen person til ? h?ndtere avfall og varelevering og kan vise til flere besparelser i 2013.
Str?mmen Storsenter, Str?mmen
Str?mmen Storsenter er bygd opp p? fundamenter av en tidligere industribedrift. Elementer fra industrien er ivaretatt som historiske symbol, i den opprinnelige delen av senteret. I forbindelse med utvidelsen av senteret i 2012, var det viktig ? bygge en kontrast til dette, og samtidig ta vare p? deler av historien i et moderne fremtidsrettet uttrykk. Utvending ble senteret revitalisert slik at det n? fremst?r som et helhetlig bygg sett utenfra. Det skal nevnes at funksjonshemmede har v?rt med i byggeprosessen for ? tilrettelegge bedre for denne gruppen. Str?mmen Storsenter best?r av 200 butikker og er i dag Norges st?rste kj?pesenter m?lt i antall butikker.
Str?mmen Storsenter har fokusert p? ? v?re st?rst i utvalg innenfor mote, sport og interi?r og har en visjon om ? inspirere. Eier har tilrettelagt godt for at flere lokale akt?rer skulle f? muligheten til ? lykkes og de har f?tt tilpasset konsepter som ikke har v?rt i markedet tidligere. Kundene er ogs? blitt h?rt ved ? sette opp en ??nskebr?nn? p? senteret. Der er blitt laget en utradisjonell handlegate hvor butikkene har f?tt frihet til ? forme sine egne fasader. Juryen mener senteret absolutt er inspirerende med sin butikkmiks og har opptil flere ?diamanter?. Det er ogs? sjarmerende, hyggelig og moderne design p? toalettsoner og med gasspeis integrert i blant annet cafe fasade mot fellesareal.
Str?mmen Storsenter jobber strategisk for ? hente nye kundegrupper til senteret. De har et stort markedsf?ringsbudsjett og bruker mulighetene til ? v?re sterkt tilstede og ta over st?rre markedsomr?der i perioder. Av medievalg og kampanjer viser Str?mmen Storsenter kreativitet og synlighet i en rekke kanaler. Senteret har ogs? oppn?dd 25.000 medlemmer i sin kundeklubb og de har lykkes godt med personal shopper.
Juryen gir honn?r til driftsh?ndteringen p? senteret. Str?mmen Storsenter har kommet langt i bruk av moderne verkt?y for driftsoptimalisering og kan vise til reduserte kostnader i energiforbruk. Varemottaket er ?outsour? og bemannet, samt tilrettelagt for effektiv og nytenkende varelevering hvor butikker kan hente varer n?r de selv har tid. Det er ogs? mulighet for nattleveranser og utvidet tjeneste. Felleskostnadene holdes lave.
Av alle Olav Thon Gruppens kj?pesenter har Str?mmen Storsenter h?yest omsetning pr. kunde, lavest svinn og selger mest gavekort -28 millioner i 2013. De har ogs? v?rt av de beste i kundeunders?kelser gjennomf?rt for handelsregionen i 2013 og av NCSC i 2014. Str?mmen Storsenter skal ogs? ha honn?r for at de t?rr ? satse, selv om det ikke alltid g?r.
Vestkanten, Bergen
Vestkanten Storsenter har blitt utvidet i flere trinn, med siste utvidelse av handelsareal i 2012. Senteret favner et stort segment med flere b?rende elementer; handel, integrert badeland, ishall, bowling, bibliotek og et stort tilbud av offentlige tjenester. Handelen er konsentrert, men likevel godt integrert arkitektorisk med alle aktivitetsarenaene. Senteret fremst?r som et komplett senter, med en solid butikkmiks ? flere lokale akt?rer, godt tilpasset m?lgruppen. Bowlingen drives av senteret med overskudd, og siste tilskudd er en oppgradert velv?re avdeling som tilf?rer en ny dimensjon innen helse og velv?re. Det er fine overganger mellom ny og gammel del. Senteret har blitt et sentrum og et naturlig m?tested for handel, kultur, helse og fritid. Med dette i bunn, ?nsket Vestkanten Storsenter ? v?re best p? de sm? tingene i 2013.
Juryen ber?mmer Vestkanten Storsenter langsiktig for at de arbeider langsiktig og har en god strategi for hvordan de skal ta sin posisjon som regionens (bydelens) handels- og opplevelses destinasjon ? da i en region med stor konkurranse. Vestkantens mange bruksomr?der har gjort det mulig ? ta markedsandeler fra flere bydeler omkring. Ledelsen er fremtidsrettet og visjon?re. Vestkanten Storsenter kan vise til dokumenterte resultater og gode tiltak for vekst, handel og opplevelse.
Ledelsen er meget engasjerte i senterets utvikling, s? vel internt som eksternt. Strategien er ? v?re ?p? fornavn med alle?. Det satses stort p? intern oppl?ring av ansatte via e-l?ring. De har utviklet Vestkantskolen inkluderer korte videoklipp med tydelige budskap til de ansatte. Her bruker ledelsen seg selv og profesjonelle akt?rer innenfor salgsutvikling.
Vestkanten Storsenteret bruker i stor grad tradisjonelle markedsf?ringsmetoder, som passer godt til m?lgruppen ?familien?. De har en klar m?lsetning for aktivitet, markedsf?ring og synlighet utenfor senteret. De har hatt suksess med trykte og digitale verdikuponger i 2013. Juryen ber?mmer Vestkanten Storsenter for sin evne til ? utvise samfunnsansvar og m?ten de favner sitt lokalmilj?, blant annet gjennom sitt engasjement i MO-LA stiftelsen og ?vrige lokale tiltak.
Juryen synes driftsavdelingen er meget profesjonell og det er bevisst ansatt fagpersoner med ulik bakgrunn. Pensjonister er ansatt for ? h?ndtere mindre oppgaver. Senteret har utviklet egen digital applikasjon ? Klart Senter? for driftskoordineringen. Vestkanten Storsenter er ogs? nominert til ?rets Driftsteam 2014.
Tidligere vinnere av prisen:
City Syd -Trondheim (1993), Sandvika Storsenter – B?rum (1994), Meyer-Senteret – Mo i Rana (1995), Galleriet Bergen (1996), Ski Storsenter (1997), Trondheim Torg (1998), Str?mmen Storsenter (1999), Byporten Shopping – Oslo (2000) Amanda Storsenter – Haugesund (2001), Oslo City (2002), Amfi Narvik (2003), CC Vest ? Oslo (2004), Sartor Senter – Bergen (2005), CC Gj?vik (2006), Herkules – Skien (2008), Oslo City (2009), Sandvika Storsenter (2010), AMFI Alta (2011), Storo Storsenter (2012) og Gulskogen (2013). I 2008 ble det besluttet ? omdefinere prisen til ? gjelde for innev?rende ?r. 2007 er derfor hoppet over.
Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kj?pesenterbransjen og den norske avdelingen har ca. 350 medlemmer. Totalt har den nordiske foreningen over 1200 medlemmer, og har aktiviteter i alle nordiske land. Form?let for foreningen er ? lage m?teplasser hvor det skapes faglige og menneskelige relasjoner, enten du er senterleder, sentereier, leietaker/detaljist eller tjenestetilbyder. Arrangementene i Norge er fagseminarer, studieturer til utlandet og Kj?pesenterkonferansen hver h?st. I tillegg har medlemmene tilgang til flere nordiske arrangement. Den nordiske foreningen tilbyr ogs? en universitetsutdannelse i Center Management, som gir studiepoeng. Foreningen st?r bak utdelingen av Kj?pesenterprisene: ?rets Kj?pesenter, ?rets Butikkjede, ?rets Driftsteam og Den Gylne Idé. Disse prisene deles ut p? Kj?pesenterkonferansen hvert ?r. For mer informasjon om konferansen og prisene, se www.kj?pesenterkonferansen.no
?rets jury har best?tt av:
Odd GisholtHandelsh?yskolen BI
Elisabeth Loch
Steen & Str?m Gulskogen
Mona Elise Kotte-EriksenKid Interi?r
Michael Bowe AMB Arkitekter
Odd Sverre Arn?yKitch`n
Line Victoria Bergh (juryformann)CC Vest, Mustad Eiendom

Prisen deles ut torsdag 23..oktober under Kj?pesenterkonferansen 2014 p? Clarion Hotel & Congress Oslo Airport.

Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kj?pesenterbransjen og den norske avdelingen har n?rmere 350 medlemmer. Totalt har den nordiske foreningen over 1100 medlemmer, og har aktiviteter i alle nordiske land.

Form?let for foreningen er ? lage m?teplasser for bransjen, hvor det skapes faglige og menneskelige relasjoner, enten du er senterleder, sentereier, leietaker/detaljist eller tjenestetilbyder.

Arrangementene i Norge er fagseminarer, studietur til utlandet og Kj?pesenterkonferansen hver h?st. I tillegg har medlemmene tilgang til flere nordiske arrangement. NCSC tilbyr ogs? utdannelse innen Center Management.

NCSC st?r ogs? bak utdelingen av Kj?pesenterprisene: ?rets Kj?pesenter, ?rets Butikkjede, ?rets Driftsteam og markedsprisen Den Gyldne Idé. Disse prisene deles ut p? Kj?pesenterkonferansen hvert ?r. For mer informasjon om konferansen og prisene, se www.kj?pesenterkonferansen.no

Authors

Related posts

Top