Popul?r restaurant omprofileres til Jacobs Utvalgte

Den unge garde liker ? fiske – og gj?r det gjerne sammen med venner. (Foto: Jim T. Kristensen, Statskog Fjelltjenesten)
Fisking ser ut til ? v?re sommerens store uteaktivitet. Basert p? de siste ukers engasjement i sosiale medier kan mye tyde p? at hele Norge fisker. En ny unders?kelse viser likevel at fisking er klart mest popul?rt blant de unge.
If?lge ferske tall er det ? dra p? fisketur n? aller mest popul?rt blant den yngre garde. Unders?kelsen, som er gjennomf?rt av Norstat p? vegne av Statskog, viser blant annet at mens over halvparten av de over 50 ?r svarer at de aldri drar p? fisketur, er det kun en av tre under 30 ?r som svarer det samme.
– Vi er veldig positivt overrasket over disse tallene. Vi jobber mye for ? inspirere barn og unge til ? komme seg ut i naturen og er veldig glad for at unge n? selv s?ker etter opplevelser i naturen, sier Jo Inge Breisj?berget, fagsjef for jakt og fiske i Statskog.
Tallene viser ogs? at fisking er en aktivitet som man ?nsker ? dele med andre. Kun sju prosent svarer at de drar p? fisketur alene og nesten halvparten av de unge svarer at de helst drar p? fisketur sammen med vennegjengen.
– Det kan se ut som friluftsliv har f?tt en ny v?r blant den yngre garde. Norske ungdommer fisker og jakter, drar p? toppturer og hytteturer og deler opplevelsene sine i sosiale medier. Det er ikke lenger kult bare ? sitte inne. Man skal ut og oppleve naturen ? aller helst sammen, sier Breisj?berget.
Deler fiskelykken
I forbindelse med Sportfiskets ?r har en rekke akt?rer denne v?ren satt i gang kampanjer for ? f? nordmenn til ? fiske mer. B?de tradisjonelle og sosiale medier bugner over av b?de fisketips og ulike konkurranser – og engasjementet har v?rt over all forventning.
– Vi har aldri hatt s? mye aktivitet p? v?r Facebookside som det vi har hatt de siste ukene. Folk er veldig engasjert og deler masse bilder og tips med hverandre, sier kommunikasjonssjef i Statskog, Arnhild Holstad.
Statskog startet for et par uker siden kampanjen ?Fiskelykke? hvor de oppfordrer sine mange f?lgere til ? dele sine fiskebilder og vise hva som er fiskelykke for dem. Det kan nemlig, if?lge Statskog, v?re s? mangt.
– Vi ser at det er et flertall av unge som deler sine bilder, og vi ser ogs? at den fiskelykken de illustrer sjeldent handler om st?rrelsen p? fangsten, men om f?lelsen det gir ? v?re ute i naturen sammen. Det er slike minner som brenner seg inn i hukommelsen. Og slike minner ?nsker vi ? dele med andre. Det synes vi er flott, sier Holstad.

Statskog er landets st?rste grunneier, og har som oppgave ? ivareta og utvikle alle verdier p? fellesskapets grunn.

Authors

Related posts

Top