Ny unders?kelse: Nordmenn er rensligere enn noen gang f?r!

Ramadan er fastem?neden ? den niende m?neden i den islamske kalenderen. Denne m?neden vil de fleste muslimer faste mellom soloppgang og solnedgang. ? faste inneb?rer at man ikke skal spise, drikke, r?yke eller ta medisiner mens solen er oppe. Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har samlet sammen noen r?d for hvordan man kan h?ndtere denne fastem?neden.

Helsedirektoratet har laget egne kostr?d i forbindelse med Ramadan, for at de som faster skal unng? blant annet lavt blodtrykk, dehydrering og forstoppelse. R?dene fokuserer p? inntak av vann og annen v?ske for ? unng? dehydrering, og gir en del tips og r?d for sykdomstilstander og ulike plager som kan oppst?.

? En plage som kan oppst? ved faste er treg mage, som blant annet skyldes et lavt v?skeinntak. Fiberrik mat som n?tter, gr?nnsaker og frukt, anbefales, samt ? drikke nok og ? v?re litt i aktivitet. Syrnede meieriprodukter kan ogs? ha en effekt, sier ern?ringsfysiolog Terese Glemminge Arnesen i Melk.no.

Helsedirektoratet anbefaler blant annet ? spise svisker og yoghurt for ? unng? forstoppelse.
? Yoghurt gir flere n?ringsstoffer som kroppen trenger daglig, som proteiner, kalsium, vitamin B2 og B12, jod og fosfor. I tillegg til ? spise yoghurt alene, pr?v for eksempel yoghurt med frukt, en god saus basert p? yoghurt, en forfriskende smoothie med frukt og havregryn, eller en deilig yoghurtdessert, sier Terese Glemminge Arnesen.

For dem som har laktoseintoleranse finnes det b?de laktoseredusert og laktosefri yoghurt, b?de naturell yoghurt og med smak av vanilje og bl?b?r. I tillegg t?ler de med laktoseintoleranse som regel yoghurt og syrnede meieriprodukter bedre enn andre meieriprodukter fordi bakteriene i produktene kan hjelpe med ? ford?ye laktose.

I ?r begynte Ramadan s?ndag 29. juni og siste dag av fasten forventes ? v?re s?ndag 27. juli. N?r Ramadan faller p? sommeren, blir det mange timer ? faste for dem som bor i Norden. I Oslo i dag, 4. juli, st?r solen opp klokken 04.03 og g?r ned klokken 22.38. Dette tilsvarer faste i nesten 19 av d?gnets 24 timer, og det blir ekstra viktig med et fornuftig mat- og v?skeinntak i tiden det er tillatt.

N?r det er f? timer i l?pet av d?gnet man har anledning til ? innta mat og drikke, er det viktig at maten man velger er n?ringstett, det vil si at maten inneholder mange av de n?ringsstoffene kroppen trenger. Melk og meieriprodukter er matvarer med h?y n?ringstetthet. Opplysningskontoret for Meieriprodukter anbefaler at man f?r i seg tre meieriprodukter daglig for ? bidra til ? sikre det daglige inntaket av kalsium.

Tall fra islamske trossamfunn estimerer at det er rett over 100 000 muslimer her i landet, og fasten er obligatorisk for de fleste muslimer fra puberteten og oppover. De som er unntatt fasten er blant annet sm? barn, syke, gamle, gravide, ammende og reisende.

God Ramadan fra oss i Opplysningskontoret for Meieriprodukter!
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er et merken?ytralt kompetansesenter for melk og meieriprodukter. Vi ?nsker ? bidra til ?kt bevissthet og kunnskap om kosthold og ern?ring, samtidig som vi skal v?re en inspirasjonskilde til matglede i hverdagen. For mer informasjon, se www.melk.no.

Authors

Related posts

Top