Hobby

SIBA forbedrer resultatet med 88 prosent

Det er viktig ? f? i seg nok vitaminer og n?ringsstoffer, ogs? n?r man slanker seg. Magre
meieriprodukter inneholder like mye vitaminer og mineraler som originalproduktene. – Det er kun fettinnholdet som er redusert, og derfor er det et godt alternativ til hverdags, forteller ern?ringsfysiolog i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Terese Glemminge Arnesen.
N?r fett fjernes fra en matvare, kan til og med n?ringsinnholdet i noen typer produkter oppkonsentreres i f?lge ern?ringsfysiologen.
– Det er for eksempel nesten dobbelt s? mye protein i den magre kesamvarianten som i den
originale. Du har derfor ingenting ? tape p? ? velge de magre variantene til hverdags, snarere tvert i mot, forteller Glemminge Arnesen i Melk.no.
Det finnes et stort utvalg av magre meieriprodukter med lite fett. Melk og meieriprodukter er kilde
til flere ulike n?ringsstoffer, blant annet kalsium, B-vitaminer, fosfor, jod, og proteiner. Melk og
meieriprodukter bidrar med litt under 70 % av kalsiuminntaket i befolkningen.
– Mange tror at det f?rst og fremst er barn som trenger kalsium. Det stemmer at kalsium er helt n?dvendig for normal vekst og utvikling av benvev hos barn. Men kalsium er ogs? viktig for vedlikehold av skjelett og tenner hos voksne, forteller Glemminge Arnesen i Melk.no
Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter b?r inng? i v?rt daglige kosthold, og
meieriproduktene som inneholder under en bestemt grense sukker, fett og salt har f?tt n?kkelhullsmerket slik at forbrukerne lettere skal gj?re sunne valg.
-De n?kkelhullsmerkede variantene inneholder f?rre kalorier enn originalproduktene, men fortsatt like mye kalsium og andre vitaminer og mineraler. Se derfor etter n?kkelhullsmerkede meieriprodukter dersom du ?nsker ? stabilisere eller g? ned i vekt, r?der Glemminge Arnesen i Melk.no.
3 om dagen
Tre porsjoner meieriprodukter kan bidra til at du sikrer det daglig anbefalte kalsiuminntaket ditt. En porsjon kan v?re ett glass melk (1,5 dl), et lite beger yoghurt eller to skiver gulost. Enten du vil ned i vekt eller holde vekten, gir disse tre enhetene deg et verdifullt tilskudd av vitaminer og mineraler som kroppen trenger daglig.
Fakta:
– Helmelk inneholder 3,5 til 3,9 % fett, avhengig av produsent.
– Lettmelk inneholder 1 eller 1,2 % fett, avhengig av produsent.
– Ekstra lett melk inneholder 0,5 eller 0,7 % fett, avhengig av produsent.
– Skummet melk inneholder 0,1 % fett.
Tre glass melk dekker (a 1,5 dl)*
– 53 % av dagsbehovet for jod
– 58 % for dagsbehovet for vitamin B2
– 72 % av dagsbehovet for kalsium
– hele dagsbehovet for vitamin B12
*for en kvinne p? 20-60 ?r
Tre porsjoner meieriprodukter kan for eksempel v?re
? 3 glass melk (4,5 dl)
eller
? 1 glass melk (1,5 dl)
? 1 beger yoghurt
? 2 skiver med mager gulost

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er et kompetansesenter innen norsk melk og meieriprodukter. Vi har kunnskap innen ern?ring, tilberedning av mat og undervisning, og driver merken?ytral informasjonsvirksomhet. Les mer p? www.melk.no

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #Arild Lund   #NM   #Wayne Otto   #WKF