Seks nye feriefly til Vings gjester

– Ingen selger produkter som er n?rmere folk flest enn oss – kanskje med unntak av de som f?rer undert?y, sier Lefdal-sjef Trond Samuelsen i dette intervjuet.

Bergenseren Trond Samuelsen er administrerende direkt?r for Lefdal Elektromarked AS, en jobb han tilsynelatende trives veldig godt i.

Samuelsen begynte nemlig i selskapet for over ti ?r siden og virker ikke ? v?re lei av ? lede den r?de elektroskuta riktig enn? heller.

Men hvordan ser han p? sin egen kjede, hva er Lefdals styrker og svakheter og er det kun lav pris som betyr noe i dagens forbrukerelektroniske marked?
Vi tok en prat med mannen som fyller 49 ?r i l?pet av 2014 og som til daglig leder over 900 Lefdal-ansatte, og ba ham f?rst fortelle litt om Lefdalkjedens opphav.

– Lefdal er i utgangspunktet et gammelt familieselskap som i sin tid faktisk var med ? gjorde om gatelysene i gamle Christiania fra gass til elektrisitet. I dag er vi en moderne kjede for forbruker-elektronikk, med 22 varehus, som st?r klare til ? ta imot deg og hjelpe deg med de behovene og utfordringene du m?tte ha. Skal du innrede et nytt kj?kken, etablere nytt lydutstyr i stuen din eller f? datamaskinen din til ? fungere er det oss du skal bes?ke, sier Samuelsen.
Han mener kjedens historie som familiebedrift fremdeles p?virker hvordan Lefdal oppfattes blant dagens forbrukere.
– Det gamle familieselskapet Lefdal har nok f?rt med seg en ?nd som gj?r at vi oppleves som n?re og lokale for kundene v?re ? vi har p? et m?te en lokal tilstedev?relse. Dette er i alle fall verdier vi verdsetter h?yt selv og det h?per jeg kundene v?re merker gjennom ? m?te begeistrede og personlige selgere som er interessert i deg som kunde, og bare deg der og da. Dette er noe vi strekker oss mot og jeg h?per dette er noe vi greier hver dag i varehusene v?re, sier bergenseren.

– Forn?yde kunder kommer gjennom gode medarbeidere
Samuelsen har et m?l om at hans ansatte skal m?te kundene som kommer innom Lefdal med entusiasme og begeistring, og ikke minst et m?l om ? gj?re dem forn?yde.
– Det viktigste for oss i Lefdal er forn?yde kunder, og jeg tror forn?yde kunder kommer gjennom gode medarbeidere. Derfor bruker vi mye tid – og mye penger – p? ? l?re opp menneskene v?re, b?de i produktkunnskap og kundebehandling, samt i bruken av systemene v?re. Vi fokuserer ogs? p? hvordan vi hele tiden kan bli flinkere til ? lytte og om hvordan vi kan ta det man h?rer og gj?re dette om til praktisk hjelp. Totalt bruker vi over seks millioner kroner ?rlig p? kurs og utdanning av v?re medarbeidere, forteller Samuelsen.

– Hvor viktig er det for Lefdal ? v?re s? billig som mulig?
– Lefdal sitt gamle navn var ?Lefdal Lavpris?, og som Lefdal Elektromarked har vi tilf?rt ?Alltid billig ? Alltid forn?yd?. Det betyr at vi skal v?re konkurransedyktig uansett hvor du m?ter oss, p? nett eller i butikk, og selvsagt uansett hvor butikken din ligger i landet. Jeg tror at i v?r bransje er pris et viktig parameter, faktisk det neste viktigste, kun sl?tt av man har en vare p? lager. Det hjelper jo ikke at prisen er lav dersom varen ikke finnes, sier Samuelsen.

N?re produkter, spagettikoking og glansbilder
Lefdal-sjefen er videre opptatt av at det skal v?re g?y ? komme innom et av hans varehus og at butikkene gjerne b?r preges av farge, lyd og lys.
– Hvordan tror du Ola og Kari Nordmann ser p? de produktene dere f?rer hos Lefdal?

– Vet du, vi er s? heldige at vi selger de produktene som er n?rmest mennesker ? kanskje med unntak av undert?y. N? for tiden g?r man jo ikke en meter uten mobiltelefonen. Finner vi ikke laptopen v?r s? blir vi lei oss og f?r vi ikke koke spagetti n?r vi vil blir vi irriterte. V?re produkter er veldig n?re, noe jeg selvsagt opplever selv i m?te med egen familie og egne venner ved at jeg ofte ender opp som samtalens midtpunkt. Det er nok helt sikkert ikke fordi jeg i meg selv er s? veldig interessant, men fordi folk har et n?rt forhold til v?re produkter, sier Samuelsen og smiler.
Intervjuet med Lefdal-generalen g?r mot slutten men helt p? tampen kommer Samuelsen med en aldri s? liten oppfordring til sine kunder – og denne gang g?r det faktisk ikke p? ? kj?pe enda flere av Lefdals gode og r?billige produkter.
– Vi har jo et bilde av hvordan vi ?nsker ? v?re ? et slags glansbilde av hvordan vi h?per det er ? men det er ikke sikkert at kunden opplever det p? samme m?ten. Det kundene da kan hjelpe oss med er gode tilbakemeldinger – ?rlige, gode og direkte tilbakemeldinger. Du kan fortelle oss at ?vet du hva, jeg h?rer at du sier én ting men jeg opplever noe helt annet?. Vi t?ler ? bli tilsnakket og fortjener det sikkert ogs? av og til. Vi ?nsker at kundene v?re skal bli m?tt med im?tekommenhet, ogs? n?r de kommer til oss med negative tilbakemeldinger, avslutter Samuelsen.

Siden 1936 har Lefdal solgt elektriske apparater i Norge. Eventyret startet p? Bekkestua i Oslo og i dag har vi 22 store varehus.
Du finner oss i Oslo-omr?det, Drammen, Haugesund, Hamar, Fredrikstad, Sandnes, Trondheim, Bergen, Volda, Ulsteinvik, ?lesund, Molde, Kristiansand, Skien og Moss.
Vi er spesialister p? husholdningsprodukter, lyd & bilde-produkter og data/tele-produkter.
Lefdal Elektromarked A/S er eid av Dixons Group. Selskapet drives som et selvstendig selskap med egen administrasjon og ledelse.
Gjennom store varehus, lave kostnader og aggressiv markedsf?ring oppn?r vi h?y l?nnsomhet og sterk vekst.

Authors

Related posts

Top