Streaming mer popul?rt enn nedlastning

Det er n? mer popul?rt ? streame enn ? laste ned video og musikk blant norske forbrukere, takket v?re en rask utvikling av nye tjenester og st?rre skjermer. Kvinner streamer mest og er p? telefonen 180 timer mer enn menn i l?pet av et ?r. Dette kommer fram i en ny forbrukerunders?kelse utf?rt av Samsung.
Nordmenn streamer mer film og musikk enn noen gang, og det holder ikke lenger ? ha alt p? en skjerm. I dag skal vi ha tilgang til hva som helst, n?r som helst og p? den enheten som passer oss best akkurat der og da. Samsung har nylig gjennomf?rt en global forbrukerunders?kelse for ? kartlegge bruksm?nstre og nye digitale vaner blant nordmenn. Resultatene indikerer at streaming av innhold gjennom tjenester som Spotify og Netflix er p? vei til ? bli den nye, store underholdningsfavoritten.
Vi er forn?yde med ? leie innhold
Totalt svarer syv av ti at de har streamet TV-innhold, mens seks av ti svarer at de har lastet ned innhold som TV-serier eller filmer. Streaming sl?r nedlastning ogs? p? musikkfronten. Nesten syv av ti av oss har streamet musikk, mens seks av ti har lastet ned musikk. Telenor gikk ogs? nylig ut og sa at hele 60 prosent av hele deres bredb?ndskapasitet g?r med til streaming av film, sport eller TV-serier.
– Streaming av forskjellig type innhold er fremtiden. Vi er ikke lenger avhengig av ? fysisk eie innholdet s? lenge vi er i besittelse av en moderne mobil eller tablet. N?r utvalget av underholdning blir st?rre p? streamingtjenestene, samtidig som at maskinvaren i telefonen din blir kraftigere, er det en ganske smertefri opplevelse ? streame musikk og film. Med dagens abonnementsl?sninger er det ogs? lagt til rette for ? kunne bruke mange megabyte p? datatrafikk, ogs? n?r du ikke er koblet til Wi-Fi, sier Stig-Ove Lang?, salgssjef i Samsung Norge.
Slik bruker vi de forskjellige enhetene
Det blir stadig vanskeligere ? skille telefoner fra tablets, og med inntog av mellomsjangeren ?phablets? er det ?penbart at produsentene ser et behov blant forbrukerne som ?nsker st?rre skjermer uansett hvor de skulle befinne seg. S? hva liker nordmenn ? ta i bruk n?r de skal ha sin daglige underholdningsdose?
En tredjedel av oss bruker telefonen til ? streame musikk, mens kun én av ti bruker den til ? streame videoinnhold. Ogs? hver tredje tablet-eier bruker denne til musikk, mens hele fire av ti bruker tablets til ? se p? videoinnhold, som for eksempel Netflix, TV2 Sumo og NRK.
P? tross av veksten innenfor tablet- og smarttelefonmarkedet s? er fortsatt PC-en fortsatt hyppig brukt til streaming. 56 prosent av oss bruker PC-en til ? streame musikk, og nesten like mange (54 prosent) bruker PC til ? streame video.
Kvinner bruker mobilen mest
Det er noen klare skiller mellom kvinner og menn som kommer fram i unders?kelsen. Ikke bare har flere kvinner enn menn brukt smarttelefon-apper, men de bruker disse ogs? hyppigst. Hver tredje kvinne oppgir at de daglig benytter apper p? telefonen for ? spille spill, langt mer enn de mannlige respondentene. P? sp?rsm?l om hvor lang tid de bruker p? telefonen hver dag, kommer det fram at kvinner bruker telefonen i snitt 1,7 timer i l?pet av en dag, en halvtime mer enn gutta.
– Mange har kanskje et inntrykk av at det er gutta som spiller p? telefonen, men det er alts? kvinnene som i st?rst grad setter pris p? dette underholdningsaspektet ved en smarttelefon. Det er heller ikke noen store forskjeller p? aldersgruppene mellom 18 til 44 ?r, noe som tyder p? at det store utvalget av apper gj?r det like aktuelt for barna som foreldrene ? bruke dagens smarttelefoner, sier Lang?.
Nordmenn streamer mer film og musikk enn noen gang, og det holder ikke lenger ? ha alt p? en skjerm. I dag skal vi ha tilgang til hva som helst, n?r som helst og p? den enheten som passer oss best akkurat der og da. Samsung har nylig gjennomf?rt en global forbrukerunders?kelse for ? kartlegge bruksm?nstre og nye digitale vaner blant nordmenn. Resultatene indikerer at streaming av innhold gjennom tjenester som Spotify og Netflix er p? vei til ? bli den nye, store underholdningsfavoritten.
Vi er forn?yde med ? leie innhold
Totalt svarer syv av ti at de har streamet TV-innhold, mens seks av ti svarer at de har lastet ned innhold som TV-serier eller filmer. Streaming sl?r nedlastning ogs? p? musikkfronten. Nesten syv av ti av oss har streamet musikk, mens seks av ti har lastet ned musikk. Telenor gikk ogs? nylig ut og sa at hele 60 prosent av hele deres bredb?ndskapasitet g?r med til streaming av film, sport eller TV-serier.
– Streaming av forskjellig type innhold er fremtiden. Vi er ikke lenger avhengig av ? fysisk eie innholdet s? lenge vi er i besittelse av en moderne mobil eller tablet. N?r utvalget av underholdning blir st?rre p? streamingtjenestene, samtidig som at maskinvaren i telefonen din blir kraftigere, er det en ganske smertefri opplevelse ? streame musikk og film. Med dagens abonnementsl?sninger er det ogs? lagt til rette for ? kunne bruke mange megabyte p? datatrafikk, ogs? n?r du ikke er koblet til Wi-Fi, sier Stig-Ove Lang?, salgssjef i Samsung Norge.
Slik bruker vi de forskjellige enhetene
Det blir stadig vanskeligere ? skille telefoner fra tablets, og med inntog av mellomsjangeren ?phablets? er det ?penbart at produsentene ser et behov blant forbrukerne som ?nsker st?rre skjermer uansett hvor de skulle befinne seg. S? hva liker nordmenn ? ta i bruk n?r de skal ha sin daglige underholdningsdose?
En tredjedel av oss bruker telefonen til ? streame musikk, mens kun én av ti bruker den til ? streame videoinnhold. Ogs? hver tredje tablet-eier bruker denne til musikk, mens hele fire av ti bruker tablets til ? se p? videoinnhold, som for eksempel Netflix, TV2 Sumo og NRK.
P? tross av veksten innenfor tablet- og smarttelefonmarkedet s? er fortsatt PC-en fortsatt hyppig brukt til streaming. 56 prosent av oss bruker PC-en til ? streame musikk, og nesten like mange (54 prosent) bruker PC til ? streame video.
Kvinner bruker mobilen mest
Det er noen klare skiller mellom kvinner og menn som kommer fram i unders?kelsen. Ikke bare har flere kvinner enn menn brukt smarttelefon-apper, men de bruker disse ogs? hyppigst. Hver tredje kvinne oppgir at de daglig benytter apper p? telefonen for ? spille spill, langt mer enn de mannlige respondentene. P? sp?rsm?l om hvor lang tid de bruker p? telefonen hver dag, kommer det fram at kvinner bruker telefonen i snitt 1,7 timer i l?pet av en dag, en halvtime mer enn gutta.
– Mange har kanskje et inntrykk av at det er gutta som spiller p? telefonen, men det er alts? kvinnene som i st?rst grad setter pris p? dette underholdningsaspektet ved en smarttelefon. Det er heller ikke noen store forskjeller p? aldersgruppene mellom 18 til 44 ?r, noe som tyder p? at det store utvalget av apper gj?r det like aktuelt for barna som foreldrene ? bruke dagens smarttelefoner, sier Lang?.
Samsung Electronics Co Ltd, Korea er en global leder innen teknologi og komponenter. Gjennom kontinuerlig innovasjon utvikler vi SMART-TV, smarte telefoner, tablets, PC-er, skrivere, kameraer, hvitevarer, medisinsk utstyr, halvledere og LED-l?sninger. Samsung har 286 000 medarbeidere i 80 land med en omsetning p? 216,7 milliarder dollar i 2013. V?rt m?l er ? tilby nye muligheter til mennesker overalt. For mer informasjon bes?k www.samsung.no

Authors

Related posts

Top