Hit vil vi p? storbyferie i h?st

N? kommer Smart-TV for fullt. Nordmenn har h?y kjennskap til konseptet Smart-TV, og ?nsker seg smarte tjenester som filmleie, internett og musikk p? TV-en. I tillegg ?nsker vi oss st?rre TV-er og er villige til ? betale mer enn v?re nordiske naboer.
Dette viser en fersk unders?kelse som TNS SIFO har gjennomf?rt p? vegne av Samsung blant 4000 personer mellom 18-65 ?r i Sverige, Danmark, Finland og Norge om deres syn p? TV og Smart-TV.
Mer enn TV
Unders?kelsen viser at Smart-TV har f?tt fotfeste i hele Skandinavia, men at nordmenn er de med best kjennskap til konseptet. Mens det i Finland kun er 29 prosent som kjenner til konseptet Smart-TV, gj?r 68 prosent nordmenn det samme, og omkring hver fjerde nordmann har i dag en Smart-TV.
St?rst i Norden
Da Samsung viste frem sine nyeste TV-modeller p? IFA i Berlin var den 110 tommer store UHD TV-en deres blant de som fikk mest oppmerksomhet. Denne blir trolig ikke allemannseie med det aller f?rste, men trenden er tydelig: TV-en tar stadig st?rre plass i hjemmet v?rt. Og det ser ut til at nordmenn har godtatt denne trenden. Unders?kelsen SIFO har gjort viser nemlig at nordmenn ?nsker seg en tv som er st?rre enn 43 tommer.
?TV-en er et naturlig samlingspunkt i hjemmet, og vi har for lengst godtatt at den er en del av interi?ret. For noen ?r siden var det voldsomt ? f? en 40-tommer stor skjerm inn i stua, men n? har 55-tommeren f?tt en naturlig plass i hjemmet, sier Knut Eirik R?rnes, produktansvarlig for TV i Samsung Norge.
Nordmenn vil ha den stor og dyr
Og det er nettopp i stua vi plasserer TV-en. Svensker, dansker og finner har i st?rre grad plassert TV-er p? soverommet og p? kj?kkenet, og de har ogs? flere TV-er totalt i hjemmet enn oss. Dette kan tyde p? at nordmenn bruker TV-budsjettet p? én dyrere TV fremfor flere billigere. Unders?kelsen viser ogs? at nordmenn, sammen med svensker, er villige til ? betale mer enn dansker og finlendere for en TV. 36 prosent av oss er villige til ? betale opp mot 10.000 kr,
?Vi er opptatt av hus og hjem, og hvordan ting ser ut rundt oss. Derfor er vi villige til ? betale litt ekstra for godt design og god kvalitet, sier R?rnes.
Krever mer av TV-en
Unders?kelsen viser videre at vi krever mer av TV-en, b?de n?r det kommer til funksjoner og finesser, men ogs? til skreddersydd innhold. Unders?kelsen viser at over halvparten av oss ?nsker internett, og at en tredjedel av oss ?nsker ? ha musikktjenester p? TV-en. Over en tredjedel av de spurte ?nsker at TV-en skal anbefale nye, lignende programmer basert p? hva vi tidligere har sett p?.
Vi er ogs? p? god vei med ? utforske fordelene med synkroniserte produkter og 24 prosent ?nsker ? kunne styre TV-en med nettbrett mens 22 prosent ?nsker ? kontrollere den med en mobiltelefon.
Gode filmopplevelser hjemme
Videre viser unders?kelsen at nesten halvparten av oss ?nsker ? ha videoutleie p? TV-en. R?rnes mener vi stiller andre krav til TV-en n? enn for kun noen ?r siden.
?Vi har blitt opptatt av andre ting n? som TV-en har blitt et utvidet underholdningsprodukt. St?rrelse og pris er fortsatt viktig, men video- og lydkvalitet topper listen over hva som er viktig n?r vi velger en ny TV. Med video on demand-applikasjoner kan du plukke og velge hva du vil se rett fra sofaen, s? det er ikke lenger n?dvendig ? bevege seg ut for ? f? en god seeropplevelse, avslutter R?rnes.
I en stressende hverdag er det kanskje positivt at man ikke trenger ? komme seg ut av huset for ? finne p? noe hyggelig sammen. Kinokvelden hjemme er et egnet samlingspunkt for familien i hverdagen samtidig som det ikke svir for mye i lommeboka.

FAKTA FRA UNDERS?KELSEN:
68 % nordmenn kjenner til konseptet Smart-TV.

40 % nordmenn sier det er viktig at TV-en har Smart-funksjoner. 33 % dansker, 25 % finner og 35 % svensker sier det samme.

52 % nordmenn synes TV-en skal v?re mellom 43 og 55 tommer. 30 % av danskene, 25 % av finnene og 46 % av svenskene mener det samme. I Danmark og Finland foretrekker en st?rre andel TV-er mellom 33 og 42 tommer

36 % nordmenn er villige til ? betale opp mot 10.000 kroner for en TV. 12 % er villige til ? betale 10.0001-15.0000.

74 % nordmenn sier det er viktig at TV-en kan knyttes til andre produkter i hjemmet. 56% dansker, 57 % finner og 73% svensker sier det samme.

44 % nordmenn er interessert i ? leie film direkte fra TV-en. 30 % er interessert i det i fremtiden.

53 % nordmenn vil ha internett p? sin TV.

36 % nordmenn vil ha musikktjenester p? sin TV.

26 % nordmenn vil ha 3D p? sin TV.

94 % nordmenn sier videokvalitet er viktig n?r de velger TV

96 % nordmenn har en TV i stua. Mens over 43 % i de tre andre landene har en TV p? soverommet har kun 27 % nordmenn det.

Unders?kelsen er gjennomf?rt blant 4000 respondenter i Danmark, Sverige, Danmark og Norge, hvorav 1223 av disse er nordmenn.

Samsung Electronics Co Ltd, Korea er en global leder innen hjemmeelektronikk og dens komponenter. Gjennom kontinuerlig innovasjon og nye trender utvikler vi SMART-TV, smarte telefoner, PC, skrivere, kameraer, kj?kken- og hvitevarer, medisinsk utstyr, halvledere og LED-l?sninger. Vi er 270 000 medarbeidere i 79 land med en ?rlig omsetning p? 187,8 milliarder dollar. V?rt m?l er ? ?pne nye muligheter for mennesker over alt. For mer informasjon bes?k www.samsung.no

Authors

Related posts

Top